Met de steun van Agentschap Innoveren en Ondernemen (www.vlaio.be).

Aanbod Digitale School in Limburg

Tijdens de schooljaren 2021-2022 en 2022-2023 bieden we een ICT-opleidingsprogramma aan voor de leraren in de 2de en de 3de graad van het tso, bso, buso en dbso.

De vijf RTC’s in Vlaanderen hebben vorig schooljaar leraren, ICT-coördinatoren, directies, … uit meer dan 50 verschillende scholen bevraagd. We kregen hierdoor een duidelijk zicht op hun noden. Op basis daarvan zijn we volop bezig met de ontwikkeling van het opleidingsaanbod zodat deze leraren hun ICT-competenties kunnen versterken en dit onmiddellijk kunnen toepassen in hun lessen. Zo willen we de digitale competenties van leerlingen in het beroepsgericht en technisch onderwijs versterken.

We zijn volop bezig met de ontwikkeling van dit aanbod. Wil je op de hoogte blijven? Schrijf je in voor de nieuwsbrief of volg ons op sociale media.

Onderstaand kan je het aanbod van Digitale School binnen Limburg raadplegen. Ook kan je via de inschrijfknoppen je meteen inschrijven.

Aanbod Digitale School in de andere provincies.

Via onderstaande knop vind je het volledige Vlaamse overzicht van het opleidingsaanbod Digitale School.

Lopende opleidingen

Hieronder kan je de lopende opleidingen terugvinden.

Praktijkopleiding ‘elektropneumatica’ – Festo

Vorig schooljaar, op 31 mei 2022, organiseerden we een basisopleiding (theorie) van elektropneumatische opstellingen i.s.m. Festo. Na deze theoretische sessie was er veel vraag naar een praktijkopleiding. Als vervolg op de theoriesessie, organiseren we binnen Digitale School, een praktijkopleiding die je kan volgen bij Festo in Vilvoorde

Deze opleiding gaat door op verschillende data in oktober 2022.

Klik hier om je in te schrijven. Dit kan tot vrijdag 30/9.

Opleiding ‘Digitale connectiviteit: opzetten van een ICT-netwerk, routing & switching’ – VDAB

Binnen Digitale School hebben we vorig schooljaar “Digitale connectiviteit” georganiseerd i.s.m. VDAB.

Vanuit de feedback van de leraren is gebleken dat er nood is aan opgeleide leraren op gebied van computernetwerken, routing en switching en network design. Daarom organiseren we de opleiding “Digitale connectiviteit: opzetten van ICT-netwerk, routing & switching”.

Klik op onderstaande knop om de uitgebreide uitnodiging te raadplegen.

Voor wie?

  • Leraren Industriële ICT
  • leraren die dagdagelijks bezig zijn met ICT-netwerken als lesgever, coördinator of enthousiasteling (2de of 3de graad)

Inschrijven kan tot vrijdag 11 november 2022.

Je inschrijving zal bevestig worden in de week van 7 november.

Basisopleiding ‘Arduino’ – Makerman

Dit schooljaar voorzien we binnen Digitale School de opleiding “Arduino basis” i.s.m. Makerman. Hierin leer je Arduino op een interactieve manier kennen.

Voor wie is deze opleiding?

  • Je hebt weinig ervaring met Arduino.
  • Je hebt interesse om te leren werken met Arduino.
  • Je bent leraar binnen de 2de– en/of 3de graad binnen de richtingen Elektriciteit en Elektronica.

Wat leer je tijdens de opleiding?

  • Je leert het Arduino ecosysteem kennen.
  • Je leert hoe een Arduino Sketch is opgebouwd.
  • Je leert bibliotheken gebruiken.
  • Je leert basisschakelingen maken en programmeren.

De uitgebreide info over de opleiding kan je vinden in de uitnodiging hieronder.

Deze opleiding gaat door op verschillende data in oktober en november 2022.

Deze opleiding is reeds gestart. Je kan hier niet meer voor inschrijven. 

Afgelopen opleidingen

Hieronder kan je de afgelopen opleidingen terugvinden. Inschrijven hiervoor is helaas dus niet meer mogelijk, maar je kan het afgewerkte programma wel raadplegen.

Train-The-Trainer QCPR – Laerdal

Vorig schooljaar (in maart) organiseerden we een overleg voor leraren en TAC’s van Personenzorg.

We hadden uit dit overleg begrepen dat er een grote vraag is naar QCPR reanimatiepoppen die real-time feedback geven tijdens de uitvoering van de reanimatie. Ondertussen hebben we het QCPR reanimatiemateriaal in ons bezit.

De volgende stap is de Train The Trainer voor leraren die gegeven zal worden door een instructeur van Laerdal.

Deze opleiding gaat door op 25 oktober 2022 op Thor Central te Genk.

Online infosessie AutoSIM-200 softwarepakket

In het kader van Digitale School werden ons noden gesignaleerd rond tekenen en simulatie van elektro-pneumatische (elektro-hydraulische) schema’s.

Met het AutoSIM-200 softwarepakket van SMC kunnen automatiseringstechnieken gestimuleerd worden. Meer info vind je in het volledige programma.

Op donderdag 28 april 2022 van 14u tot 15u organiseerde we een online infosessie.

*Veel vliegen in één klap – probleemoplossend denken in de klas”

In samenwerking met Istem en KULeuven organiseren we een 2-daagse opleiding rond probleemoplossend denken in de klas. In deze opleiding verwerf je kennis en informatie over computationeel denken, digitale vaardigheden en probleemoplossend denken in STEM-projecten.

Digitale connectiviteit: opzetten van een ICT-netwerk (pfSense)

Er is binnen onze doelgroep van scholen nood aan goed opgeleide leraren op gebied van computernetwerken, WIFI en de beveiliging ervan zoals het installeren van firewalls en VPN’s. Een aantal scholen gebruiken het open source pakket pfSense.

Hiervoor hebben wij in samenwerking met VDAB een 3-daags opleidingstraject uitgewerkt. Meer info vind je in het volledige programma.

Basisopleiding: overzicht pneumatische componenten in een basis elektropneumatische opstelling

Het gebruik van elektropneumatische componenten in geautomatiseerde processen nemen toe. Zowel voor het ontwerpen, het bouwen als preventief onderhouden van geautomatiseerde installaties is een basiskennis van pneumatische en elektropneumatische technologie vereist om een lange levensduur en een snelle (de)montage van de installaties te garanderen.

Daarom organiseren wij in samenwerking met Festo een opleiding voor leraren van de 2de graad uit het studiegebied Mechanica-Elektriciteit (A-finaliteit). Meer info vind je het volledige programma.

Rapport Digitale School

Eind vorig schooljaar mochten we beroep doen op de expertise van 50 verschillende scholen in België. Elke school nam deel aan een interview rond digitalisering, waarvoor een oprechte dank je wel! Alle antwoorden van de interviews en de enquêtes werden zorgvuldig genoteerd en gebundeld en Vlaanderenbreed opgenomen in het rapport Digitale School.

Vanuit de vergaarde kennis, zal er een professionaliseringsaanbod voor leraren uitgerold worden tot augustus 2023 voor onze doelgroep die we omschrijven als: “de leraren van de tweede en derde graad van het beroepsgericht en technisch onderwijs.” Meer specifiek gaat het om deze doelgroep: de leraren van de tweede en derde graad tso, bso, dbso en leertijd, buso. Bij de verdere uitrol van de modernisering van het secundair onderwijs worden dit de leraren van de tweede en derde graad dubbele finaliteit tso (domein gebonden), van de tweede en derde graad finaliteit arbeidsmarkt (d)bso en van de tweede en derde graad finaliteit doorstroom tso (domein gebonden).

Samenwerking

  • We werken samen met pedagogische begeleidingsdiensten en deskundigen uit het (werk)veld.
  • We verbinden onderwijs en ondernemingen door de technologische en innovatieve toepassingen op de arbeidsmarkt te integreren in het aanbod.
  • Onze RTC-fora en partnernetwerken zetten we in, om de opgedane ervaringen en expertise te delen.

Waarom RTC?

Er werd voor een samenwerking met de RTC’s gekozen omwille van hun expertise op vlak van:

  • Link met ondernemingen en arbeidsmarkt = kerntaak RTC
  • Competentieversterking van leraren en leerlingen
  • Beroepsgericht en technisch onderwijs
  • Net- en sectoroverschrijdend uitgangspunt

Info & contact

Relinde Theunynck

relinde@rtcoostvlaanderen.be

09 267 73 92

Met de steun van

Het project ‘Digitale School’ is ontstaan vanuit de Vlaamse beleidsagenda ‘Artificiële Intelligentie (AI) & Cybersecurity (CS)’. Vanuit het beleidsdomein Economie, Wetenschap en Innovatie (EWI) worden er o.a. middelen voorzien om concrete acties te ontwikkelen in het onderwijs. Het project wordt uitgevoerd onder toezicht van het Agentschap Innoveren en Ondernemen.