Omschrijving

De onderwijshervorming werd in de tweede graad ingezet in 2021-2022. In 2024-2025 zet de onderwijshervorming zich door in het 6de jaar van de 3de graad. We merken dat er tal van noden zijn, de afgelopen jaren hebben we hierin erg geïnvesteerd. Ook in schooljaar 2024-2025 zullen we op dezelfde manier aan de slag gaan, participatief noden detecteren en een netoverschrijdend aanbod op maat ontwikkelen vanuit de gedetecteerde noden, zodat we leraren doelgericht versterken.

Daarnaast is Extended Reality is een veelbelovende technologie zodat je zonder fysieke verplaatsing een authentieke omgeving kan ervaren. De interesse bij scholen is er zeker, hier en daar zien we ook al implementaties in de klaspraktijk.

De RTC’s fungeren o.a. als uitleenhub binnen het XR-actieplan, complementair aan het XR-actieplan vinden we het belangrijk dat we de output zoveel mogelijk verankeren in onze reguliere werking zodat leraren op een eenvoudige manier met het materiaal aan de slag kunnen. Hiermee zetten we verder in op innovatie en versterken we de digitale competenties van leraren en leerlingen in het arbeidsmarktgericht en technisch onderwijs. We verhogen het bewustzijn van scholen over XR door leraren een professionaliseringstraject aan te bieden en themadagen te organiseren.

Doelgroep

Studiegebiedoverschrijdend

Partners

 

Actie: versterken van leraren

De noden die we gedetecteerd hebben situeren zich vooral in het studiedomein STEM en dit zowel in de A-finaliteit, als de D/A-finaliteit. We rollen een programma op maat uit met diverse samenwerkingspartners uit het werkveld.

Actie VRTC – van individuele trajecten naar netoverschrijdende trajecten

Virtual Reality Teaching Camp:

S

Scholen zijn zoekende rond het inzetten van digitale leermiddelen. We inspireren en informeren scholen, dat het inzetten van XR geen doel op zich is, maar dat het wel een meerwaarde in het leerproces moet zijn.

Enkele jaren geleden hebben we  een stevige basis opgebouwd met 2 netoverschrijdende trajecten VRTC i.s.m. met PXL. We hebben toen gewerkt met het programma VIVISTA.

Ondanks eerdere signalen stellen we momenteel vast dat de vernieuwe versie van VIVISTA nog steeds niet operationeel is. We willen hier niet langer op wachten en zullen de trajecten die in de  startblokken staan vormgeven met ThingLink, maar wel de vraag stellen aan PXL om ons hierin te ondersteunen.

Daarnaast hebben we in schooljaar 2023-2024 gemerkt dat er grote interesse is in Fectar, maar ook Dexr behoort tot de mogelijkheden. Ons doel is om één of meerdere netoverschrijdende trajecten op te zetten met scholen die hier interesse in hebben.

Eind augustus 2025 eindigt het XR-actieplan. De vraag naar verduurzaming, een vervolgproject, dringt zich op. Laat ons telkens starten met de ‘lessons learned’. Vijf aanbevelingen vanuit de RTC’s voegen we daar graag aan toe.

Praktische informatie hierover volgt snel!

Actie: Versterken van leraren

De onderwijshervorming zal vanaf schooljaar 2024-2025 ingezet worden in het 6de jaar, maar we merken dat de onderwijshervorming niet evident is voor veel leraren zowel in de 2de als 3de graad.

Aan de hand van de gedetecteerde noden zal er een programma op maat uitgewerkt worden met diverse samenwerkingspartners uit het werkveld.

Ook in schooljaar 2024-2025 zullen we voor het tweede jaar op rij, de scholen met een biotechnologisch aanbod verder ondersteunen zie deel II, 2.2.3 proceslab. Het proceslab is één van de onderdelen van het actieplan. In het begin van het schooljaar zullen we horen bij de scholen welke actuele noden er leven en van daaruit een actieplan voor het schooljaar 2024-2025 opmaken en uitrollen.