• Wie zijn we, wat doen we en voor wie

Wie zijn we?

RTC wil …

Een ondersteunende rol spelen en partners laten schitteren.

De faciliterende platformfunctie vervullen die leidt tot samenwerkingen en nieuwe verbindingen.

Meerwaarde bieden en voorloper zijn.

Definitie

RTC Limburg  is een vruchtbare kennisbodem voor Techniek & Technologie, waar individuen, scholen, ondernemingen en instanties kunnen groeien in samenwerkingsverband, om Limburg als regio een sociaal-economische voorsprong te kunnen geven.

Visie 

RTC Limburg heeft tot doel Limburg te laten groeien tot een Technologische regio met voorsprong!

RTC Limburg gelooft in Technologie als troef voor onze regio!

RTC heeft de juiste spirit om het imago op en rond Techniek & Technologie te promoten!

RTC wil haar inspirerende rol doen resulteren in actie en verandering!

Troeven

RTC Limburg beschikt over volgende troeven:

  • Kennis, kunde en middelen op vlak van techniek en technologie.
  • Kennis van een uitgebreid netwerk en relaties van scholen, ondernemingen en instanties.

Missie

RTC Limburg creëert zowel verticaal als horizontaal de beste omstandigheden en context. Ze brengen daartoe middelen en specialisten samen binnen vakgebieden vanuit diverse invalshoeken, zowel vanuit het onderwijs als vanuit het ondernemingsleven.

Verticale strategie – Kennis in de diepte binnen sectoren.

Horizontale strategie – Relaties in de breedte tussen sectoren en partners.

Strategie

RTC is een believer. Wij willen andere ”believers” in techniek en technologie verenigen en verbinden. We delen met zijn allen dezelfde passie voor Techniek & Technologie als middel om onze regio economisch en sociaal voorsprong te geven. We dragen als het ware allen die boodschap uit. Daar wilt toch iedereen zijn schouders onder zetten.

Iedereen draagt dan dezelfde visie, dezelfde SPIRIT!

Wat doen we?

RTC’s ondersteunen scholen netoverschrijdend in de 3de graad (leraren en leerlingen) en 2de graad (leraren) uit het arbeidsmarktgericht- en technisch onderwijs (BSO, TSO, BuSO, duaal) om leerplandoelstellingen te behalen. We doen dit door kennis te versterken en/of infrastructuur en apparatuur aan te bieden.

Wij faciliteren een optimale aansluiting onderwijs en arbeidsmarkt.

De samenwerking tussen ondernemingen en scholen ondersteunen op regionaal niveau.

De betrokkenheid verhogen van ondernemingen en scholen in een studiegebied/sector door resultaatgerichte projecten en acties te ontwikkelen.

Ondersteuning van studiedagen en acties rond innovatieve technologie en technieken. Partners kunnen divers zijn zoals sectoren, openbare besturen, ondernemingen en regionale partners.

Kennis- en expertisedeling via lerende netwerken, nieuwsbrief, website, Facebook, Instagram en LinkedIn – dit zowel op regionaal als Vlaams niveau.

We toetsen actuele noden af binnen studiegebieden en zetten ze om in een concreet aanbod voor leerlingen en leraren. Dit kunnen bijvoorbeeld workshops voor leerlingen zijn. Voor leraren bieden we Train-The-Trainers aan zodat zij met de apparatuur en infrastructuur aan de slag kunnen gaan. De competentieversterkende acties worden uitgevoerd door onze partners zoals opleidingsinstanties of ondernemingen.

Nadat je een Train-The-Trainer hebt gevolgd, kan je apparatuur ontlenen.

Voor wie?

Leraren

We toetsen actuele noden af binnen studiedomeinen en zetten ze om in een concreet aanbod voor leerlingen en leraren. Dit kunnen bijvoorbeeld workshops voor leerlingen zijn. Voor leraren bieden we Train-The-Trainers aan zodat zij met de apparatuur en infrastructuur aan de slag kunnen gaan. De competentieversterkende acties worden uitgevoerd door onze partners zoals opleidingsinstanties of ondernemingen. Leraren kunnen apparatuur uitlenen.

Scholen

Wij ondersteunen de samenwerking tussen scholen en ondernemingen op regionaal niveau. Daarnaast verhogen wij de betrokkenheid van ondernemingen en scholen in hun studiedomein/sector door resultaatgerichte acties te ontwikkelen. Wij stimuleren kennis- en expertisedeling via lerende netwerken, nieuwsbrief, website, … op regionaal en Vlaams niveau.

Ondernemingen

 Ben je ondernemer en heb je een idee om samen te werken of wil je in contact komen met techtalenten? Neem contact met ons op en samen bekijken we op welke manier we kunnen samenwerken door resultaatgerichte acties te ontwikkelen!

Directeur RTC Limburg: Liesbeth Schraepen

Voorzitter: Guido Bijnens, Vrij Onderwijs

Overige leden:

  • Ballet Roeland
  • Bellers Tim
  • Buteneers Patrick
  • Caubergh Dominique
  • Claes Arne
  • Cloostermans Marc
  • Daniels Gery
  • Geraets Paul
  • Goven Bart
  • Graulus Guy
  • Haesaerts Annick
  • Hendrickx Danny
  • Maesen Davy
  • Pascale Antonio
  • Schildermans Johan
  • Van der Meijden David
  • Vandeweyer Mark
  • Vanhees Piet
  • Van Noppen Daan
  • Voets Guy

Directeur RTC Limburg: Liesbeth Schraepen

Voorzitter: Guido Bijnens, Vrij Onderwijs

Overige leden:

  • Ballet Roeland
  • Bellers Tim
  • Buteneers Patrick
  • Caubergh Dominique
  • Claes Arne
  • Cloostermans Marc
  • Daniels Gery
  • Geraets Paul
  • Goven Bart
  • Graulus Guy
  • Haesaerts Annick
  • Hendrickx Danny
  • Pascale Antonio
  • Schildermans Johan
  • Van der Meijden David
  • Vandeweyer Mark
  • Van Noppen Daan
  • Voets Guy

Directeur RTC Limburg: Liesbeth Schraepen

Onderwijsgeledingen:

  • Voorzitter: Guido Bijnens, Vrij Onderwijs
  • Mark Vandeweyer, Provinciaal Onderwijs
  • Dominique Caubergh, Gemeenschaps Onderwijs

Bedrijfsgeledingen:

  • Patrick Buteneers, UNIZO Limburg
  • Marc Cloostermans, VDAB

We houden je op de hoogte

Alle acties die we ondernemen, vatten we samen in onze nieuwsbrief. Hierin blikken we telkens terug naar het verleden, geven we de huidige stand van zaken weer en kijken we vooruit naar de toekomst. Actuele thema’s of ontwikkelingen komen eveneens aan bod.

Ook op onze sociale mediakanalen FacebookInstagram en LinkedIn posten we regelmatig interessante initiatieven rond techniek, technologie en onderwijsmaterie.