Wat is STEM?

STEM is een begrip, dat op korte tijd stevige voet aan de grond heeft gekregen in ons onderwijs.

STEM is naast een verhaal voor méér en àndere aandacht voor wetenschappen, techniek, engineering en wiskunde ook een verhaal van samen schoolmaken,

Kritisch en grondig doordenken over maatschappelijke en wetenschappelijke uitdagingen, van inhouden op het niveau van de school en de klas,

van samenwerkingsverbanden binnen en buiten de school, en dit alles met een grote intensiteit en met veel enthousiasme.

Voor scholen die met vragen zitten rond STEM werd er een STEM-kader(link zetten) voor het Vlaamse onderwijs ontwikkeld met principes en doelstellingen.

Het STEM-kader laat scholen, leraren en directies een gemeenschappelijk inzicht verwerven in verschillende componenten van STEM en doet inzien dat het geheel

méér  is dan de som van de samenstellende delen. Het STEM-kader is een houvast, om op een bewuste manier met STEM aan de slag te gaan.

Het is geen keurslijf maar wel een richtinggevend kompas.

Ben je nieuwsgierig naar bijkomende info op Vlaams niveau, via de volgende link kan je je verder verdiepen in de STEM-materie: http://onderwijs.vlaanderen.be/nl/stem 

Op Limburgs niveau ontwikkelden we ‘Limburg STEM’t af!’, een 3 jarig project voor onderwijs en bedrijfsleven met een duurzame ambitie

om voor Limburgse techtalenten nieuwe werkvormen te creëren die leiden tot een vlotte aansluiting naar de arbeidsmarkt.

Wat is ‘ Limburg STEM’t af! ’ ?

‘Limburg STEM’t af!’ is een driejarig project voor onderwijs en bedrijfsleven met een duurzame ambitie om voor Limburgse techtalenten nieuwe werkvormen te creëren die leiden tot een vlotte aansluiting naar de arbeidsmarkt.

RTC Limburg is initiatiefnemer i.s.m. diverse partners.

In schooljaar 2016-2017 hebben we met 20 scholen tijdens de STEM-expeditie kennis en expertise gedeeld rond de transitiegebieden tussen scholen en incubatoren.

Tijdens schooljaar 2017-2018 werd de opgedane kennis en expertise vertaald in 14 concrete projecten en werd er geëxperimenteerd in dialoog. Er werden 14 straffe teams gevormd met 33 bedrijven, 2 hogescholen & universiteiten en 2 onderzoeksinstellingen. Alle projecten kan je terugvinden op de pagina projecten.

In schooljaar 2018-2019 werken we aan een Limburgs concept van de toekomst en schakelen we naar nieuwe samenwerkingsvormen.  We ondersteunen scholen om leerlingen niet alleen klaar te stomen voor een job, maar ook voor de toekomst. Opnieuw vormen we straffe teams  met bedrijven  zodat er gewerkt kan worden aan de sleutelcompetenties van de 21ste eeuw en de verdere ontwikkeling van Limburgse techtalenten en dit in samenwerking met o.a. de T2-campus.